Om LEI

Hvad er en LEI?

En identifikator for en juridisk enhed (LEI) er en identifikator på 20 tegn, der repræsenterer en særskilt juridisk enhed, der beskæftiger sig med finansielle transaktioner. LEI er en unik identifikationskode baseret på den globale ISO 17442-standard. Hver LEI indeholder velstrukturerede referencedata, som er kategoriseret i 2 sektioner: Niveau 1 – hvem er hvem og niveau 2 – hvem ejer hvem.

LEI forbinder finansielle markeder, virksomheder og regulatorer. LEI er i brug overalt i forskellige jurisdiktioner. USA og EU var de første til at tilpasse LEI i den finansielle rapportering. Systemet er designet til offentligt og privat partnerskab for at forbedre gennemsigtigheden i finansielle datasystemer og for at samle oplysninger om finansielle transaktioner i et let tilgængeligt globalt system.

En LEI kan kun udstedes af en lokal driftsenhed (LOU). En LOU er en organisation, der er godkendt af GLEIF til at udstede LEI’er i overensstemmelse med de protokoller, der er oprettet af GLEIF.

Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) har til opgave at støtte implementeringen og brugen af LEI’er.

Hvem har brug for en juridisk enhedsidentifikator (LEI)?

Der findes i øjeblikket en række mandater, der angiver “ingen LEI, ingen handel”, hvilket betyder, at både rapporterende parter og handlende kræver en LEI. Fra 3. januar 2018 har alle juridiske enheder, der ønsker at handle på europæiske, finansielle markeder, der involverer enhver form for værdipapirer, brug for en LEI-kode. Brug af LEI er påkrævet i henhold til en række EU-regler og direktiver såsom EMIR, MiFIR & MIFID II.

Investeringstjenesteudbyderen/banken skal sørge for, at de erhvervsdrivende har en aktiv LEI, hvis de ønsker at købe eller sælge værdipapirer.

LEI bør ikke anmodes om for privatpersoner.

GLEIF, LOU og registeragent.

GLEIF er den eneste globale online kilde, der leverer åben-, standardiseret- og referencedata for juridiske enheder af høj kvalitet. GLEIFs mål er at øge kvaliteten af LEI-data og gøre informationen let tilgængelig for offentligheden. Da GLEIF er en nonprofitorganisation, opkræver de gebyret for at dække omkostningerne i forbindelse med at køre en gratis og åben LEI-database.

GLEIF administrerer et netværk af partnere kendt som LEI-udstedende organisationer eller som lokale driftsenheder (LOU’er). Akkrediterede LOU’er leverer registrering, fornyelse og andre tjenester og fungerer som den primære grænseflade for juridiske enheder, der ønsker at opnå en LEI. LOU’er arbejder tæt sammen med registreringsagenter.

En registreringsagent hjælper juridiske enheder med at få adgang til netværket af LEI-udstedende organisationer, der er ansvarlige for at udføre LEI-udstedelse og relaterede tjenester. Registreringsagenten kan vælge at samarbejde med en eller flere LEI-udstedende organisationer for at sikre, at kundens behov for LEI-tjenester er opfyldt.

ISO 17442-standard

ISO 17442-standarden specificerer minimumsreferencedata, der skal leveres for hver LEI.

1 2 3 4

LOU ID

5 6

0.0.

7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

UNIKKE KARAKTERER FOR DIN VIRKSOMHED

19 20

KONTROL AF KARAKTERER

En LEI består af 20 tegn:

  • De første fire numre viser altid ID’et for den LOU, der har udstedt LEI.
  • Det femte og sjette tegn har altid en værdi på 0.
  • Tegn fra 7–18 består af cifre og bogstaver og er unikke for hver enhed.
  • De sidste to cifre er til verifikationsformål.

LEI-registrering

Vores registreringsproces er enkel, det tager mindre end et minut at udfylde formularen for at ansøge om en LEI-kode.

LEI kan anvendes af enhedens autoriserede repræsentant. Vi vil kræve autorisationsbrev eller godkendelsesbevis, hvis ansøgeren ikke er autoriseret i henhold til det relevante virksomhedsregister.

Hver LEI indeholder velstrukturerede referencedata: Niveau 1 – hvem er hvem – enhedsregistreringsoplysninger (juridisk navn, registreringsnummer, juridisk adresse og hovedkontor-adresse osv.) Og niveau 2 – hvem ejer hvem – oplysninger om en enheds ejerskabsstruktur.

Industristandarden for LEI-registrering er for 1 år. Vi tilbyder flerårige LEI-registreringer og fornyelser. Registrering/fornyelse af din LEI i flere år hjælper dig med at spare penge for hvert købt år og sparer dig for den årlige LEI-fornyelsespligt.

LEI-koder er universelle koder og er ikke bundet til noget specifikt land. LEI-koder er gyldige over hele verden uanset hvilken LOU, der udstedte koden.

LEI-fornyelse

LEI-fornyelse er en årlig opdatering af registreringsdataene relateret til den juridiske enhed i GLEIF-databasen, hvilket betyder, at LEI skal fornyes hvert år i den følgende 12-måneders periode. Hvis deadline er overskredet, bliver din LEI inaktiv, indtil den fornyes igen. Det er muligt at forny din LEI 2 måneder før fornyelsesdatoen uden at miste tid eller penge.

Hver enhed kan kun have en LEI, derfor er det ikke muligt at ansøge om en ny, når din LEI er inaktiv, den bortfaldne LEI skal fornyes.

LEI-overførsel

En LEI-overførsel er flytningen af ​​LEI fra en tjenesteudbyder til en anden.

Hvis kunden ikke er tilfreds med priser, service eller datakvalitet, kan de flytte LEI til en anden LEI-udsteder (LOU). I processen med at overføre forbliver LEI-koden den samme.

LEI-overførselsproces uden fornyelse er gratis.

Indholdsfortegnelse